Sunday, June 24, 2012

Cubaan lari dari rumah.

Pernah suatu ketika aku membuat percubaan untuk melarikan diri dari rumah sekitar tahun 2000 dengan menyorok di dalam gelungsur di taman permainan perumahan aku.

Selaku seorang kanak-kanak yang sedang meningkat remaja dan dalam proses pemberontakan, aku nekad pada waktu itu untuk lari dari rumah. Perancangan untuk sara hidup sewaktu tempoh pelarian aku telah rancang sebaiknya sebelum lari dari rumah. 

Aku membuat gerakan lari dari rumah pada awal-awal pagi lagi. Menyorok di dalam gelungsur sambil merancang masa depan sangat rumit bagi aku yang hanya berusia 10 tahun ketika itu.

Menjelang tengahari, perut mula terasa lapar. Kanak-kanak yang sedang meningkat remaja macam aku ketika itu amat memerlukan makanan yang seimbang untuk tumbesaran. Duit untuk makan tengahari pun takde waktu itu. Setelah puas menahan lapar, aku pun mengambil keputusan nekad dan memulakan langkah.

" Hah, kenapa duduk tercegat depan pintu tu? Mari makan nasik. Mak dah siap masak lauk kegemaran kamu ni,"

Dengan tersengih sumbing, aku makan dengan bersungguh-sungguh pada hari itu. Mak aku pun tak tau aku telah lari dari rumah pada awal pagi itu.

.

No comments:

Post a Comment

Bintang