Monday, March 26, 2012

Marine Terms

Sometimes, I think you guys found some terms like along side, go shore and many more in my previous entry right? Well, it's a common terms used among seafarer all over the world. Now, allow me to describe some of this terms in malay okay? ( actually, I'm not good enough to describe all of this terms in english, HAHA )





1. Along Side.


Along Side ni sebenarnya istilah yang merujuk kepada sesebuah kapal yang berlabuh/parking di sesebuah pelabuhan pada masa-masa tertentu, dan untuk tujuan tertentu.




2. Anchor



Anchor adalah sauh. Yes, it's true. Tapi, maksud anchor tidak terbatas kepada sauh saja. Anchor dalam dunia pelaut merujuk kepada sesebuah kapal yang melabuhkan sauh di kawasan-kawasan tertentu, pada masa-masa tertentu, untuk tujuan-tujuan tertentu.




3. Go Shore/ Shore Leaves



Haa, go shore/ shore leaves ni lah perkara yang paling bahagia dalam kehidupan pelaut. Ini bermaksud semua anak kapal dibenarkan untuk turun ke darat pada masa-masa tertentu, untuk tujuan-tujuan tertentu sebelum kapal belayar semula.




4. Voyage



Voyage bermaksud perjalanan dari satu titik tertentu dan diakhiri di satu titik tertentu. Tak faham? ok, aku bagi contoh, kapal aku belayar dari Port Klang, pergi ke Singapore, Indonesia, Myanmar, Vietnam dan balik semula ke Port Klang. Itu lah yang dimaksudkan dengan voyage. Got it?




5. Port and Starboard


Port sebenarnya bermaksud bahagian kiri kapal. Warna merah digunakan sebagai tanda port itu bahagian kiri kapal. Starboard ni pula bermaksud bahagian kanan kapal, dan warna yang melambangkan starboard ni adalah hijau.




Okay, I think enough until 5 terms only. I'll continue next time if I'm free. Yeah, right, always next time, but I don't think I'll continue to describe all of this terms because I'm lazy to bone! HAHA. So, I hope you guys can understand a little bit about some of marine terms.

4 comments:

  1. terima kasih. sungguh informatif.

    ReplyDelete
  2. wahh..jauh gak kapal ko jalan an..??
    sampai ke vietnam,myanmar..
    kapal aku xsampai pon situ..
    huhuhuhu
    ^^v

    ReplyDelete
    Replies
    1. didn't I said, for example? dem u chemor! haha

      Delete

Bintang